Máte rádi mléko?

23.01.2011 00:47

Já ho ráda měla. A nejen mléko, i sýry, jogurty, tvarohy a další mléčné výrobky. V poslední době se v tisku objevila zpráva, že Česká republika konzumuje málo mléčných výrobků a budou vynaloženy nemalé peníze na reklamní kampaň, aby se spotřeba zvýšila. Že to bude prospěšné pro mlékárenský průmysl, je jasné každému. A co my, lidé?

Jak prospěšné jsou tyto výrobky pro nás? Kojenci jistě mateřské mléko potřebují a je to pro ně to nejlepší, co mohou prvních pár měsíců svého života dostat. Jak ale rostou, jejich spotřeba mléka se snižuje a měli by začít i s tuhou stravou, pak nastoupí obiloviny, ovoce, zelenina, maso, vejce a mléko pomalu ustupuje do pozadí. Od 3 let už by vlastně dítě mléko potřebovat nemělo.

Když v dnešní době vstoupíte do jakéhokoliv hypermarketu, uvidíte spousty chladících boxů, napěchovaných mléčnými výrobky. Druhů je strašně moc, výrobců ještě víc a boj o zákazníka začíná. Jak zdravé je mléko i pro nás, dospělé? A nejen mléko, ale i jeho výrobky? Opravdu potřebujeme na snídani tvarohovou pomazánku, na svačinu jogurt, k obědu salát se zakysanou smetanou, na další svačinku lučinu a na večeři chleba se sýrem?

Hodně žen řeší gynekologické problémy jako cysty nebo příliš silné krvácení a jiné poruchy, které mohou přerůst až v rakovinu a netuší, že za tím mohou stát právě mléčné výrobky. K těmto informacím jsem se dostala proto, že v mém blízkém okolí nastalo pár tragédií tohoto typu a já se začala zajímat, co by mohlo být důvodem. Poté, co jedna žena z nich vynechala takřka úplně mléčné produkty, zlepšila během měsíce svůj stav o 80% (jen výjimečně kousíček pařeného sýra nebo malinko jogurtu v nějakém salátu, ale tak max. 2x v týdnu).

Když jsem poprvé narazila na tyto informace, nechtělo se mi věřit, že by to mohla být pravda. Jenže čím víc jsem se dostávala k necenzurovaným článkům (to je výhoda, pokud umíte více řečí - ne nadarmo se říká kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem) tím víc mě to začalo zajímat. I u nás, v České republice, vyšlo na toto téma dost materiálů. Problém je, že lidé už nevědí, komu věřit. Jeden den se všude hlásá, jak je mléko zdravé a jak ho tělo potřebuje, aby mělo dostatek vápníků a že především ženy by ho a jeho formy měly konzumovat, aby v pozdějším věku netrpěly osteoporózou. A pak se někde objeví zprávy typu, že dospělí by mléčné produkty neměli konzumovat vůbec. Vzápětí další zprávy, že to není pravda, že jánevímkterá komise lékařů potvrdila, že se mléko konzumovat má. Čert se v tom vyznej.

Ať je to, jak je to, zase je to jen na nás, abychom každý za sebe rozhodli, co je pro nás nejlepší. Pro ty z vás, kteří by se chtěli dozvědět víc, stačí si do vyhledávače zadat "pravda o mléce" a můžete si přečíst názory protistrany. O tomto tématu vyšla i kniha Jarmily Průchové - Pravda o mléce. Já osobně jejím zastáncem nejsem, ale musím přiznat, že některé její myšlenky jsou průkopové a stojí za to se nad tím zamyslet. Kdo má větší prospěch na našem zdraví - mlékárenský průmysl, který potřebuje zákazníky, aby měl své odběratele (rozuměj peníze) nebo pár jedinců, kteří si dají práci a zkoumají a srovnávají a pak se snaží s ostatními podělit o své znalosti i za cenu zatracení a pomluv?

A co názory, že tělo potřebuje vápník a kde je ho více než právě v mléce? No tak tohle tady nebude úplná pravda, protože tam ho zdaleka není tolik. Tak například sardinky mají více vápníku, jak mléko, také brokolice a růžičková kapusta jsou na něj velmi bohaté, losos, mák, mandle, ořechy, sezam, bílé fazole, kakao, sója (i když ta se nedoporučuje - o tom bude blog někdy příště).

Pokud už se rozhodnete mléčné výrobky konzumovat, rozhodně hledejte kvalitní zakysané výrobky bez přidaných éček, silnějším náturám doporučuji i výrobky z kozího mléka (bohužel to já nejsem). A raději s trochou tuku než light varianty, které mají pak škrob a zahušťovadla a jiné látky, schované za E s číslem.

Kontakt

Žijeme zdravě Česká republika zijemezdrave@hotmail.cz

 

Anketa

Je pro vás zdravý životní styl důležitý?

Celkový počet hlasů: 572